AVTALSBILAGA

AVTALSBILAGA

Punkt 3. Beställning och leverans av produkter

Kampanjernas giltighetstid upphör den angivna dagen kl. 23.59, varefter de aktuella produkterna inte kan längre beställas till specialpriser. Likaså avslutas månaden och året kl. 23.59 den sista dagen, varefter gjorda beställningar registreras som försäljning för följande månad eller år.

Alla partybeställningar har en leveranskostnad på 17,50 € per beställning. Kunden debiteras en leveranskostnad på 3,50 € per beställning. Leveranskostnader och extra förmåner från värdinneprogrammet är inte att betrakta som försäljningsprovision. För beställningar i webbshoppen tillkommer en leveranskostnad på 10,50 € per beställning och ingen kompensation ges för värdinneförmåner.

Det finns ingen separat beställning för konsulten i beställningssystemet. På detta sätt hålls konsultens företagskostnader så låga som möjligt. Konsulten kan också agera som värd/värdinna själv. På detta sätt är hen berättigad till extra förmåner enligt partyvillkoren.
I samma beställning kan hen även beställa kataloger, orderblanketter och annat marknadsföringsmaterial.

Paketet levereras till partyts värds/värdinnans närmaste utlämningsställe för paket i Sverige. Värden/värdinnan hämtar paketet och levererar produkterna till gästerna.

Konsultens insamlade beställningar hämtas av konsulten på närmaste utlämningsställe för paket. Konsulten avtalar om hämtning och/eller leverans av produkterna med sina kunder inom 3 dagar från uthämtning av paketet. Vid webbshopbeställningar väljer kunden själv vilket av pakets utlämningsställen hen vill hämta sitt paket från, och är ansvarig för att hämta det inom den angivna förvaringstiden. Företaget ansvarar inte för eventuella nya fraktkostnader för paket som inte hämtats ut och skickas tillbaka till företaget.
I sådana fall är beställaren av paketet ansvarig för fraktkostnaderna.

En reklamation som konsulten tar emot från kunden måste hanteras senast 7 dagar efter att produkten tagits emot genom att skicka ett e-postmeddelande till sweden@finnlite.fi och bifoga en bild på den defekta/skadade produkten. Därefter väntar konsulten på ett svar från kontoret om hur denna specifika reklamation skall hanteras. Reklamationer skickas antingen med FinnLites eget returkundnummer eller returneras vid ett evenemang eller tillställning arrangerat av företaget.

Punkt 6. Avslut/uppsägning av avtal och tvistefrågor och FinnLites GDPR-praxis

När avtalet upphör förlorar konsultens alla rättigheter som FinnLite-Konsult och hen har ingen rätt till provision enligt provisionssystemet, marknadsföring av FinnLite-produkter eller extra förtjänstmöjligheter, eller till några rättigheter enligt konsultavtalet.
Om konsulten själv väljer att säga upp sig, kommer företaget att återköpa de produkter som konsulten har köpt under följande villkor:

• Produkter som har köpts inom 6 månader kan returneras till företaget och företaget återbetalar 90 % av köpesumman för de returnerade produkterna.
• Från ersättningen dras av eventuella tillhörande provisioner och andra förmåner.
• De returnerade produkterna måste vara i säljbart skick, oanvända och i sina originalförpackningar.
• Konsulten måste meddela företaget via e-post (sweden@finnlite.fi) vid uppsägningen vilka produkter som ska returneras.
• Konsulten måste tydligt specificera namnen på de produkter som ska returneras, antalet, köpesumman och ordernummer.

Om en konsult har en tvist med en annan konsult ska konsulten i första hand vända sig till den konsult som rekryterade hen eller alternativt be om hjälp av sin Team manager.
Om problemet inte kan lösas med rekryterarens hjälp kan konsulten kontakta FinnLite-företaget genom att skriftligen beskriva tvistens innehåll. Företaget utreder saken och ger anvisningar för att lösa situationen och/eller vidtar lämpliga åtgärder.

I avtalet mellan FinnLite och konsulten gäller finsk lag. Vid tvist strävar parterna i första hand efter att komma överens genom förhandling. Om parterna inte kan nå enighet behandlas tvisterna i allmän domstol. Första instansens domstol är tingsrätten i Seinäjoki.

I fall av force majeure är FinnLite inte ansvarigt för att fullgöra kontraktsenliga skyldigheter.
FinnLite följer den allmänna dataskyddsförordningen som infördes i alla EU-länder under våren 2018. Du bör noggrant sätta dig in i FinnLites GDPR-praxis innan du accepterar konsultavtalet och registrerar dig som konsult för FinnLite. Klicka på länken: FinnLites GDPR-praxis.

Punkt 10. Konsultavtal och eventuella fall av uppsägnings- och upphävning av köp

När konsulten gör beställningar, beställer hen alltid produkter i kundens namn, inte i konsultens eget namn, eftersom vid upphävningssituationer måste ordern vara gjord i kundens namn. Vid upphävning av köp/beställning återbetalas pengarna till kundens (inte konsultens) konto inom 14 dagar från att produkten/paketet anlänt till FinnLite-kontoret.

Om konsulten (en frilansare) själv har köpt en FinnLite-produkt och inte är nöjd och vill upphäva köpet, ska hen följa reklamationsprocessen och returnera produkten oanvänd och i säljbart skick. Från priset på produkten dras av den ersättning som konsulten fått under den månaden. Till exempel om produkten kostar 50 € dras 20 % av, det vill säga 10 €, eller om konsulten har fått bonus under den månaden, dras då 25 % av, vilket blir 12,50 €.

Konsulten måste göra upphävningen inom 14 dagar från att produkten mottagits och returnera produkten så snart som möjligt till FinnLite. Vid upphävningssituationen återbetalas pengarna (efter avdrag för ersättningen från produkten) till konsultens konto inom 14 dagar från att produkten/paketet anlänt till kontoret.